Agama dan Ketawa
dari Fatwa Muasyirah Dr Yusuf
Adakah harus seorang muslim itu ketawa, bergurau, gembira melakukan senda gurau serta lawak sama ada melalui perbuatan mahupun perkataan yang dapat menjadikan orang lain ketawa?
Sesetengah orang berpendapat bahawa agama melarang ia ketawa, bergurau dan berlawak bahkan mewajibkan sentiasa berada dalam keadaan serius dan dalam setiap urusannya.
Pemahaman ini dikuatkan lagi dua perkara :
1: Pendirian ramai di kalangan mereka yang berpegang teguh dan bersemangat dengan agama yang sentiasa berkerut dahi, bermuka masam dan serius ketika bertemu, kasar dalam percakapan dan muamalah dengan orang ramai khasnya dengan orang yang pada    pandangannya lemah pegangan agamanya.
2: Beberapa nas yang mereka baca atau dengar daripada sesetengah penceramah dan pendakwah yang difahami bahawa Islam tidak menggalakkan ketawa, gembira dan gurauan.
Antaranya hadis:
Maksudnya
"Janganlah kamu membanyakkan ketawa kerana ketawa yang banyak akan mematikan hati "
Maksudnya:
"Kecelakaan bagi orang yang mencipta percakapan untuk menjadikan manusia ketawa sedangkan dia berdusta. Celakalah dia, celakalah dia. "
Dalam satu hadis yang menyebut sifat Rasulullah (s.a.w):
Maksudnya:
"Rasulullah (s.a.w) sentiasa berdukacita."
Firman Allah melalui lisan kaum Qarun:
Maksudnya : 
"Janganlah engkau bermegah-megah (dengan kekayaanmu), sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang bermegah-megah (seperti lagakmu itu). " Al-Qasas: 76
Sepanjang pemahaman saya yang terhad tentang Islam, saya berpendapat bahawa kenyataan ini adalah suatu kezaliman kepada Islam yang menganjurkan umatnya agar sentiasa bersederhana dalam setiap perkara.
Harapan saya agar tuan dapat menerangkan pendirian Islam dalam masalah ini bersandarkan kepada dalil-dalil syarak Semoga dengan itu kita bersama mendapat manfaat.
Jawapan:
Ketawa adalah suatu keistimewaan yang ada pada manusia. Binatang tidak mempunyai sifat ini kerana ketawa timbul daripada pemahaman yang jelas daripada apa yang didengar atau keadaan yang dilihatnya.
Berdasarkan kepada kenyataan di atas, manusia dikatakan sebagai haiwan yang boleh ketawa. Suatu kenyataan yang benar apabila seseorang berkata:
Aku ketawa, dengan itu aku adalah manusia.
Islam dengan sifatnya sebagai suatu agama fitrah, tentunya tidak akan menyanggahi tabiat asal manusia yang menyukai ketawa dan riang. Bahkan Islam memberikan galakan kepada setiap perkara yang dapat menjadikan hidup manusia gembira dan harmoni. Islam menggalakkan umatnya menjadi seorang yang optimis dan periang serta membenci orang yang bersikap putus asa dan pesimis dalam kehidupannya.
Ikutan muslimin dalam masalah ini ialah Rasulullah (s.a.w).
Walaupun baginda (s.a.w) menghadapi banyak masalah, baginda s.a.w  tetap bergurau tetapi dengan perkara yang benar sahaja. Baginda (s.a.w) bersama para sahabatnya hidup dalam suasana yang sederhana dan tenang, bergaul dengan mereka di waktu   ketawa, bermain dan bergurau bersama mereka sebagaimana baginda sentiasa bersama mereka ketika mereka menghadapi suasana keperitan dan kesusahan.
Zaid bin Thaabit berkata apabila dipinta menceritakan hal keadaan Rasulullah:
"Aku adalah jiran Rasulullah. Apabila datang baginda memanggilku untuk menulis wahyu tersebut. Apabila kami bercerita mengenai hal keduniaan, baginda akan bersama kami.  Begitu juga apabila berbincang mengenai akhirat atau makanan, baginda akan bersama-sama kami.
Zaid berkata:
"Itulah yang aku dapat perkatakan tentang kehidupan Rasulullah (s.a.w). "2
Ada di kalangan para sahabat yang menyifatkan Rasulullah sebagai antara orang yang paling periang.3
              Di rumah, baginda bergurau senda dan bermesra dengan
              isteri-isteri baginda. Baginda mendengar cerita-cerita mereka
              sepertimana yang disebutkan di dalam hadis Ummu Zar'ie yang
              masyhur dalam Sahih Bukhari.
              Rasulullah juga pernah berlumba lari dengan `Aisyah (r.a).
              pada suatu ketika dan Aishah memenanginya. Selepas beberapa
              ketika, baginda sekali lagi berlumba dengannya dan baginda
              pula yang memenanginya. Lalu baginda berkata:
              "Kemenangan ini sebagai balasan kemenangan kamu dulu."
              Diriwayatkan bahawa baginda telah merangkak agar kedua cucunya
              Hasan dan Husain (r.a). dapat menaiki belakang baginda dan
              bermain-main di atasnya tanpa rasa radang ataupun marah. Salah
              seorang sahabat telah datang bertemu baginda ketika itu dan
              menyaksikan peristiwa tersebut lalu berkata:
              "Sebaik-baik tunggangan ialah tunggangan kamu berdua."
              Lalu baginda bersabda;
              "Sebaik-baik penunggang ialah mereka berdua."
              Baginda juga pernah bergurau dengan seorang perempuan tua yang
              datang kepadanya seraya berkata:
              "Wahai Rasulullah, tolong doakan agar aku dapat memasuki
              syurga."
              Lalu baginda berkata kepadanya:
              "Wahai ibusi pulan, orang-orang tua tidak akan memasuki
              syurga."
              Perempuan tua itu menangis kerana dia memahami percakapan
              Rasulullah berdasarkan kepada zahimya. Maka Rasulullah
              menjelaskan kepadanya bahawa apabila seseorang memasuki
              syurga, dia tidak akan memasukinya dalam keadaan tua tetapi
              dalam keadaan muda dan cantik. Kemudian baginda membaca ayat
              suci al-Quran:
              Maksudnya:
              "Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka
              dengan ciptaan istimewa serta Kami jadikan mereka sentiasa
              dara (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai
              jodohnya serta sebaya umurnya. " Al-Waqi'ah: 35-374
              Seorang lelaki telah datang meminta baginda menaikkannya ke
              atas belakang seekor unta, lalu Rasulullah (s.a.w) bersabda:
              Maksudnya:
              "Aku akan naikkan kamu ke atas belakang anak unta. "
              Lelaki itu hairan lalu berkata:
              "Wahai Rasulullah apa yang aku dapat buat dengan anak unta?"
              Baginda bersabda:
              "Bukankah setup unta itu adalah anak unta? "5
              Zaid bin Aslam telah berkata bahawa seorang perempuan yang
              bernama Ummu Aiman telah datang bertemu Rasulullah (s.a.w).
              lalu berkata:
              "Suamiku menjemputmu ke rumah."
              Baginda bertanya:
              "Siapakah suamimu, apakah dia yang mempunyai putih di
              matanya?"
              Perempuan itu berkata:
              "Di matanya tidak ada tanda putih."
              Baginda menjawab:
              "Bahkan dia mempunyai tanda putih di mata."
              Perempuan itu berkata lagi:
              "Demi Allah, dia tidak mempunyainya."
              Lalu Rasulullah bersabda:
              "Demi Allah, setiap manusia ada mempunyai tanda putih di
              mata."6
              Maksud baginda adalah bahagian mata putih yang mengelilingi
              mata hitam.
              Anas telah berkata:
              "Abu Talhah mempunyai seorang anak yang bernama Abu `Umair.
              Suatu ketika Rasulullah (s.a.w) datang menemui budak tersebut
              lalu berkata:
              "Wahai Abu `Umair, apakah yang sedang dibuat oleh anak burung?
              (yang sedang berada ditangannya)."
              Saidatina Aisyah (r.a). berkata:
              "Rasulullah dan Saudah binti Zam'ah berada di sisiku. Aku
              membuat Harirah (adunan tepung yang dimasak dengan susu
              ataupun lemak binatang) lalu aku pergi kepada Saudah lalu aku
              berkata:
              "Makanlah."
              Dia menjawab:
              "Aku tidak suka makanan ini.
              " Aku pun ambil sebahagian daripadanya lalu melumurya ke muka
              Saudah. Rasulullah sedang berada antara keduanya. Baginda pun
              menundukkan kepalanya agar Saudah dapat membalasnya lalu
              Saudah pun mengambil sebahagian lagi lalu menyapu kemukaku.
              Rasulullah pun mula ketawa."8
              Diriwayatkan bahawa ad-Dhohhaak bin Sufyaan al-Kilaabi,
              seorang yang bengis dan buruk rupa parasnya, semasa berbai'ah
              dengan Rasulullah, beliau telah berkata:
              "Wahai Rasulullah, aku mempunyai dua orang isteri yang lebih
              cantik daripada al-Humairaa ini (iaitu `Aisyah-peristiwa ini
              berlaku sebelum turunya ayat hijab), aku ingin menceraikan
              salah seorang daripadanya supaya kamu dapat mengahwininya.
              Pada masa itu `Aisyah berada di situ lalu berkata:
              "Adakah dia lebih cantik atau kamu?"
              Lalu ad-Dhohhaak berkata:
              "Aku lebih cantik daripadanya dan lebih mulia."
              Rasulullah pun ketawa disebabkan oleh soalan `Aisyah itu
              kerana ad-Dhohhaak merupakan seorang yang hodoh rupa
              parasnya.9
              Rasulullah (s.a.w) suka menimbulkan perasaan gembira dan riang
              dalam kehidupan manusia, lebih-lebih lagi kalau ada apa-apa
              sempena seperti hari raya dan perkahwinan. Oleh kerana itulah
              apabila Abu Bakar as-Siddiq menegah dua orang hamba peranpuan
              yang sedang menyanyi di nunahnya pada hari raya, baginda
              bersabda:
              "Biarkanlah mereka wahai Abu Bakar, sesungguhnya hari ini
              adalah hari raya."
              Dalam riwayat lain baginda bersabda:
              "Supaya orang Yahudi mengetahui bahawa di dalam agama kita ada
              masa bergembira."
              Baginda telah mengizinkan orang-orang Habsyah bermain tombak
              mereka di dalam masjid Nabawi pada salah satu hari raya.
              Baginda sendiri menggalakkan mereka dengan bersabda:
              "Bermainlah wahai Bani Arfidah."
              Baginda memberi peluang kepada `Aisyah melihat mereka
              yang sedang bermain dan menari itu dari sebalik belakang
              baginda tanpa memandang ada kesalahaan pada perbuatan
              tersebut.
              Baginda pernah menegur pada hari pertama pengantin perempuan
              tinggal bersama suaminya dalam keadaan sepi, tidak ada hiburan
              dan nyanyian seraya bersabda:
              "Mengapa tidak ada hiburan? Sesungguhnya golongan Ansar
              sukakan hiburan."
              Dalam sesetengah riwayat disebut;
              "Mengapa tidak diutuskan bersamanya orang yang menyanyi dan
              berkata: Kami datang kepada kamu, kami datang kepada kamu...
              Maka kamu mengucapkan selamat kepada kami dan kami mengucapkan
              selamat kepada kamu."
              Para sahabat (r.a) dan sesiapa yang mengikut jejak langkah
              mereka yang baik dalam kurun-kurum umat yang terbaik, mereka
              ketawa dan bergurau mengikut petunjuk dan ajaran Nabi mereka
              (s.a.w).
              Sehinggakan Umar bin al-Khattab (walaupun dikenali sebagai
              seorang yang tegas dan bengis) diriwayatkan bahawa beliau
              pernah bergurau dengan hamba perempuannya seraya berkata
              kepadanya:
              "Aku diciptakan oleh Pencipta kemuliaan dan kamu diciptakan
              oleh Pencipta kehinaan."
              Apabila beliau melihat hambanya bersedih disebabkan
              kata-katanya tadi, beliau menjelaskan:
              "Tidakkah Pencipta kemuliaan dan kehinaan ialah Allah
              (s.w.t)?"
              Sebahagian sahabat terkenal dengan suka bergurau dalam hayat
              Rasulullah (s.a.w), tetapi baginda tidak melarangnya. Hal yang
              demikian terus berlaku selepasnya dan diterima oleh para
              sahabat.
              Sesetengah peristiwa yang diriwayatkan itu, kalau berlaku hari
              ini, akan ditentang hebat oleh sesetengah orang yang kuat
              beragama dan mereka akan melemparkan tuduhan fasiq atau
              menyeleweng kepada orang yang melakukannya.
              Di antara sahabat yang terkenal dengan sifat periang, ketawa
              dan suka bergurau ialah an-Nu'aimaan bin `Umar al-Ansaari
              (r.a). Banyak peristiwa ganjil dan pelik diriwayatkan daripada
              beliau.
              Beliau juga disebut menghadiri Bai'ah al-'Aqabah terakhir,
              perang Badar, Uhud, Khandak dan peperangan-peperangan yang
              lain.
              Az-Zubair bin Bakkaar telah meriwayatkan banyak cerita-cerita
              lucu dan ganjil mengenai an-Nu'aimaan dalam kitabnya
              "alFukaahah wal Manah", di antaranya ialah:
              Beliau setiap kali memasuki mana-mana bahagian Madinah, beliau
              akan membeli sesuatu, kemudian membawa barang tersebut kepada
              Nabi (s.a.w) seraya berkata:
              "Ini adalah hadiahku untuk kamu".
              Apabila tuan punya barang tersebut datang kepada an Nu'aiman
              menuntut bayaran harga, beliau mengajaknya menemui Nabi
              (s.a.w) dan berkata kepada baginda (s.a.w):
              "Berikan kepada orang ini harga barangnya."
              Baginda bertanya:
              "Tidakkah kamu telah menghadiahkannya kepadaku?"
              Beliau menjawab:
              "Demi Allah, aku tidak mempunyai wang untuk membayar harganya,
              tetapi aku suka kamu memakannya."
              Baginda lantas ketawa dan membayar harganya kepada tuannya.
              Az-Zubair juga telah meriwayatkan daripada Rabii'ah bin
              `Uthman, beliau berkata,
              "Seorang badwi telah datang menemui Rasulullah (s.a.w) dan
              menambat untanya di kawasan masjid lalu sebahagian daripada
              kawan-kawan an-Nu'aimaan al-Ansari berkata kepadanya:
              "Jika kamu menyembelihnya, kami akan memakan dagingnya.
              Sesungguhnya kami amat berkeinginan untuk makan daging unta."
              Maka dia pun menyembelihnya. Setelah itu badwi itupun keluar
              dan terkejut melihat apa yang terjadi lalu menjerit:
              "Oh... Mereka telah menyembelihnya wahai Muhammad!"
              Rasulullah pun keluar lalu bertanya:
              "Siapa yang melakukan perkara ini?"
              Mereka menjawab:
              "An-Nu'aimaan."
              Rasulullah (s.a.w) mencari an-Nu'aimaan sehinggalah
              menjumpainya di rumah Dhobaaghah binti az-Zubair bin Abdul
              Mutalib bersembunyi di dalam lubang yang diletakkan pelepah
              tamar di atasnya. Baginda (s.a.w) mengeluarkan an-Nu'aimaan
              dan lantas bertanya:
              "Apakah yang menyebabkan kamu melakukan perkara ini?"
              Dia menjawab:
              "Mereka yang memberitahu kamulah yang meminta aku berbuat
              demikian".
              Az-Zubair berkata:
              "Rasulullah (s.a.w) mula menyapu tanah yang ada pada muka
              an-Nu' aimaan sambil ketawa. Kemudian membayar ganti rugi
              kepada badwi itu."
              Az-Zubair berkata lagi:
              "Bapa saudaraku telah menceritakan daripada datukku bahawa
              Makhramah bin Naufal adalah seorang tua yang telah mencapai
              usia 115 tahun. Suatu hari dia berkata di dalam masjid dan
              ingin kencing di dalamnya. Para hadirin pun menjerit:
              "Ini Masjid... masjid."
              An-Nu'aimaan bin `Amru memimpin tangannya dan mendudukkannya
              dibahagian masjid yang lain lalu berkata:
              "Di sinilah".
              Orang ramai menjerit lalu si tua itu berkata:
              Celakalah kamu, siapa pula yang telah membawaku ketempat ini?
              Lalu mereka berkata:
              "An-Nu'aimaan."
              Si tua itupun berkata:
              "Demi Allah kalaulah aku menjumpainya aku akan memukulnya
              dengan tongkat ku ini sehingga dia menjadi sepertiku."
              An-Nu'aimaan kemudiannya diberitahu tentang kata-kata orang
              tua itu.
              Pada suatu hari, beliau datang kepada si tua tersebut dan di
              sisinya `Uthman bin `Affaan sedang solat seraya berkata:
              "Adakah kamu mahu melakukan apa-apa terhadap an-Nu'aimaan?"
              (Dia tidak mengenali anNu'aimaan).
              Beliau menjawab:
              "Ya".
              Lalu an-Nu'aimaan memimpin tangan si tua itu sehingga sampai
              kepada `Uthmaan yang sedang bersembahyang dengan khusyuk.
              Beliau berkata:
              "Inilah dia anNu'aimaan".
              Orang tua itu terus mengangkat tongkat dan memukul 'Uthman
              sehingga luka. Orang ramai pun menjerit:
              "Kamu telah memukul Amirul Mukminin."
              Kemudian az-Zubair menyebut kisah rang seterusnya.10
              Di antara peristiwa menarik dan lucu ialah apabila anNu'aimaan
              terjerat dalam perangkap gurauan sahabatnya sendiri
              sepertimana yang berlaku dalam kisah Suwaibit bin Harmalah
              dengannya.
              Suwaibit juga adalah di antara ahli Badar. Abdul Birr berkata
              dalam kiitabnya `Istii'aab' bahawa Suwaibit adalah seorang
              amat berlebihan dalam bergurau. Dia mempunyai suatu peristiwa
              hg menarik bersama an-Nu'aimaan dan Abu Bakar.
              Saya akan ceritakan di sini kerana ia amat menarik dan di
              dalamnya ada ciri-ciri akhlak Islam yang mulia.
              Ummu Salamah berkata:
              "Abu Bakar telah pergi berniaga ke Basrah setahun sebelum
              kewafatan Rasulullah (s.a.w) bersama anNu'aimaan dan Suwaibit
              bin Hannalah. Kedua-duanya adalah di antara sahabat yang
              menyertai perang Badar. An-Nu'aimaan berada di atas unta
              pembawa bekalan makanan.
              Suwaibit berkata:
              "Berikanlah makanan kepadaku."
              An-Nu'aimaan berkata:
              "Tidak, sehinggalah datangnya Abu Bakar."
              Suwaibit berkata:
              "Demi Allah aku akan menjadikan kamu marah."
              Kemudian mereka melalui suatu kaum lalu Suwaibit berkata:
              "Adakah kamu ingin membeli seorang hamba abdi daripadaku?"
              Mereka menjawab:
              "Ya."
              Suwaibit berkata:
              "Sesungguhnya dia seorang hamba yang agak ganjil, dia akan
              berkata kepadakamu bahawa dia seorang yang merdeka. Kalau kamu
              mendengar dia berkata demikian janganlah kamu percayakannya
              dan jangnlah kamu rosakkan hambaku ini."
              Mereka berkata:
              "Ya, kami akan membeli hambamu ini daripadamu."
              Kata Suwaibit:
              "Belilah dengan harga l O galaais."
              Mereka pun membelinya dan meletakkan di tengkoknya serban atau
              tali.
              An-Nu'aimaan berkata:
              "Orang ini telah memperdayakan kamu, aku adalah seorang yang
              merdeka dan bukannya hamba."
              Mereka berkata:
              "Kami sudah maklum dengan hal kamu."
              Mereka pun bertolak dan membawa anNu'aimaan bersama.
              Apabila Abu Bakar datang, Suwaibit menceritakan kisah itu
              kepadanya. Abu Bakar menjejaki mereka, memulangkan harga yang
              dibayar dan membawa an-Nu'aimaan balik. Selepas mereka sampai
              kepada Rasulullah, mereka menceritakannya kepada baginda lalu
              Rasulullah dan para sahabat ketawa panjang.""
              Pendirian Golongan Ekstrim.
              Di sana ada ahli sastera dan pujangga Islam yang mengeji sifat
              bergurau dan memberi amaran mengenai kesan buruk yang
              dibawanya. Mereka memandang dari sudut bahaya dan mudarat
              tanpa memandang dari sudut-sudut yang lain.
              Sebahagian mereka berkata:
              "Gurauan boleh mendatangkan kemarahan, menghilangkan kehebatan
              dan memutuskan hubungan persaudaraan."
              Dikatakan bahawa jika sekiranya percakapan dimulai dengan
              gurauan maka ia akan berakhir dengan keji-mangeji dan
              pertengkaran.
              Al-Hajaaj bin al-Faryah apabila ditanya tentang bergurau,
              beliau berkata:
              "Mulanya gembira, akhirnya celaka. Ia merupakan kekurangan
              orang yang bodoh seperti juga kekurangan penyair. Gurauan
              tidak lain hanyalah benih yang akan menumbuhkan keburukan."
              Umar bin Abdul Aziz berkata:
              "Gurauan hanya datang daripada kebodohan dan kehinaan."
              Dikatakan, "Gurauan akan menghilangkan kesungguhan dan
              kehebatan diri. Yang menang padanya akan lemah dan yang kalah
              akan memberontak."
              Dikatakan:
              "Awasilah daripada gurauan kerana akibatnya tidak terkira."
              Tetapi...
              apa yang datang daripada Rasulullah adalah lebih untuk
              dijadikan ikutan. la mencerminkan perseimbangan dan
              kesederhanaan.
              Rasulullah telah berkata kepada Hanzolah yang bimbang
              perubahan keadaannya yang berlaku ketika berada rumahnya
              sehingga menuduh dirinya sendiri sebagai munafik, melalui
              sabdanya:
              "Wahai Hanzholah, kalaulah kamu berterusan dalam keadaan
              sepertimana keadaan kamu ketika berada di sisiku, nescaya
              malaikat akan bersalaman (tabik) denganmu dijalanan, tetapi
              itu satu masa dan ini satu masa wahai Hanzholah. "
              Inilah yang dinamakan fitrah dan keadilan
              Ibnu Abu Syaibah meriwayatkan daripada Abu Salamah bin Abdur
              Rahman, beliau berkata:
              "Sahabat Rasulullah bukanlah sentiasa bengis dan serius.
              Mereka menyanyikan nasyid dan menyebutkan keadaan mereka di
              zaman jahiliah. Sekiranya datang perkara yang berkaitan dengan
              agama mereka, terbeliak mata mereka seolah-olah mereka gila
              kerana terlampau memberikan perhatian.12
              Ibnu Siriin telah ditanya tentang para sahabat:
              "Adakah mereka juga bergurau."
              Dia menjawab:
              "Mereka juga seperti manusia biasa. Ibnu Umar bergurau dan
              mengungkapkan syair."13
              Dengan yang demikian, pendapat golongan yang ekstrim, keadaan
              mereka yang sentiasa berkerut dahi dan bermuka masam serta
              serius di waktu pertemuan seperti yang disebabkan oleh penyoal
              adalah tidak menunjukkan kepada hakikat sebenar agama ini dan
              juga tidak bertepatan dengan petunjuk yang dibawa oleh
              Rasulullah (s.a.w).
              Pendapat ini adalah disebabkan oleh silap faham mereka
              terhadap Islam, tabiat semulajadi mereka ataupun suasana yang
              mempengaruhi perkembangan dan pendidikan mereka.
              Walau bagaimanapun, seorang muslim memahami bahawa Islam
              bukanlah diambil daripada tindakan peribadi tertentu atau
              sekumpulan manusia. Mereka kadang-kadang betul dan
              kadang-kadang salah.
              Islam merupakan hujah ke atas mereka dan bukan sebaliknya.
              Sesungguhnya Islam diambil daripada sumbernya; alQuran dan
              Sunnah yang sahih daripada Rasulullah (s.a.w).
              Penafsiran Nas Yang Menggambarkan Hakikat Yang Sebaliknya.
              Mengenai nas-nas yang disebut oleh penyoal yang daripadanya
              difahami bahawa Islam mengajak kepada kesedihan dan berkerut
              dahi, di sum saya suka menerangkan beberapa fakta agar tidak
              berlaku salah faham terhadapnya dan kita tidak mengeluarkan
              maksudnya daripada ruang lingkupnya.
              Firman Allah yang menasihati Qarun melalui lisan kaumnya yang
              bermaksud:
              "Janganlah engkau bermegah-megah dan bergembira (dengan
              kekayaanmu), sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang
              yang bermegah-megah dan bergembira (seperti lagakmu itu)".
              Al-Qasas: 76
              Ayat ini tidak boleh difahami bahawa ia menunjukkan kepada
              kejian terhadap semua kegembiraan.
              Tetapi kegembiraan yang dikeji di sini adalah kegembiraan yang
              lahir daripada perasaan bangga, takbbur,ghurur(tertipu)dan
              sombong yang menyebabkan pelakunya melupai kurniaan Allah
              kepadanya dan mengatakan bahawa kurniaan to adalah hasil
              daripada usahanya sendiri.
              Kegembiraan ini adalah kegembiraan yang tidak bersandarkan
              kepada kebenaran.
              Begitu juga dengan kegembiraan musyrikin yang dikeji oleh
              al-Quran dan dikatakan kepada mereka selepas mereka dimasukkan
              ke dalam neraka melalui firman Allah:
              "(Lalu dikatakan kepada mereka setelah ditimpakan dengan azab
              siksa):
              "Balasan buruk yang demikian ini disebabkan kamu dahulu
              bersukaria di muka bumi dengan cara yang salah (pada hukum
              Tuhan), dan disebabkan kamu bersenang lenang dan
              bermegah-megah dengan berleluasa (dalam maksiat). " Ghafir: 75
              Perkara ini adalah sama dengan kegembiraan orang-orang yahudi
              yang menyembunyikan sesuatu yang ditanya oleh Rasulullah dan
              memberitahu perkara yang sebaliknya. Kemudian mereka berlalu
              rasa puas dan gembira dengan apa yang telah mereka lakukan.
              Bukan sekadar itu sahaja, mereka juga mengharapkan pujian
              kerana mereka menjawab sesuatu yang hakikat. Ke atas mereka
              turunnya firman Allah:
              “ Janganlah sekali-kali engkau menyangka (wahai Muhammad)
              bahawa orang-orang yang bergembira dengan apa yang telah
              mereka lakukan itu dan mereka pula suka dipuji dengan apa yang
              mereka tidak lakukan jangan sekali-kali engkau menyangka
              mereka akan terselamat daripada siksa, dan (sebenarnya) mereka
              akan beroleh azab siksa yang tidak terperi sakitnya " Ali-
              Imran: 188
              Begitu juga kegembiraan disebabkan berbangga dengan
              pengetahuannya yang zahir dan cetek serta menolak apa yang
              disampaikan oleh wahyu. Allah (s.w.t) telah berfirman:
              "Kerana pada masa mereka didatangi oleh rasul-rasul yang
              diutuskan kepada mereka masing-masing dengan membawa
              keterangan-keterangan (untuk menyelamatkan mereka, mereka
              ejek-ejek akan apa yang dibawa oleh rasul--rasul itu dan)
              mereka bergembira dengan pengetahuan yang ada pada mereka
              (yang berhubung dengan keduniaan semata-mata); dan (dengan
              yang demikian) mereka pun diliputi oleh azab yang mereka
              ejek-ejek dahulu. " Ghaafir: 83
              Rasulullah (s.a.w) telah bersabda:
              "Janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa akan
              mematikan hati. "
              Sebenarnya, perkara yang dilarang oleh hadis ini bukannya
              semata-mata ketawa tetapi berlebihan dalam ketawa. Setiap
              perkara kalau melebihi hadnya, hukumnya akan bertukar menjadi
              sebaliknya.
              Ada pun hadis yang mengatakan bahawa Rasulullah adalah seorang
              yang sentiasa bersedih adalah hadis dha'if yang tidak boleh
              dijadikan hujah. Hadis tersebut jugs bercanggah dengan hadis
              sahih riwayat al-Bukhari yang mengatakan bahawa Rasulullah
              sentiasa berdoa agar dijauhkan daripada kesedihan dan
              kegelisahan.
              Kalau kita takdirkan hadis tersebut adalah sahih sekalipun, ia
              masih lagi boleh ditakwilkan iaitu pemikiran Rasulullah
              sentiasa sibuk dengan hal keadaan umat dan dakwahnya yang
              terlampau
              banyak.
              Sungguh pun begitu baginda tidak sempit dada dan perkara
              sedemikian dan tidak menghalang baginda daripada bergurau
              senda dan memberikan kepada fitrah dan manusia akan hak
              mereka.
              Inilah yang dinamakan dengan kemanusiaan yang sempurna dan
              ikutan yang paling mulia.
              Kadar Yang di Benarkan Dalam Ketawa Dan Bergurau
              Tadi kita telah katakan bahawa ketawa dan gurauan adalah
              perkara yang diharuskan oleh syariat Islam seperti yang
              dianjurkan nas-nas dan perjalanan hidup Rasulullah dan para
              sahabat. Ini kerana fitrah manusia menuntut dan memerlukan
              kepada yang boleh merehatkan kehidupan dan meringankan segala
              yang menimpa.
              Di sini Imam Ali (ra). telah berkata bahawa hati juga merasa
              jemu seperti yang dirasai oleh jasad. Oleh kerana itu carilah
              hikmat-hikmat yang menghiburkannya.
              Beliau juga berkata:
              "Rehatkan hatimu dari semasa ke semasa kerana hati apabila
              dipaksa, ia akan menjadi buta."
              Hiburan dan gurauan yang seperti ini juga boleh menyegarkan
              kembali diri sehingga boleh menyambung kerja dan usaha yang
              dilakukan. Ini samalah seperti manusia merehatkan binatang
              tungggangannya ketika dalam perjalanan agar perjalanan itu
              akan sampai ke matlamatnya.
              Mengenai perkara ini Abu ad-Dardaak telah berkata:
              "Aku menyegarkan diriku dengan sedikit hiburan agar aku
              menjadi lebih kuat di atas kebenaran."
              Ketawa, gurauan dan hiburan mamanglah diharuskan oleh syarak
              tetapi ia juga mempunyai batasan dan syarat iaitu:
              1: Tidak berbohong dan tidak mereka-reka dalam usaha
              menggembirakan manusia sepertimana yang dilakukan oleh
              sebahagian manusia sekarang ini pada bulan April yang dikenali
              sebagai `April Fool'.
              Sehubungan dengan perkara itu Rasulullah telah bersabda:
              "Celakalah orang berkata-kata, maka dia berbohong untuk
              mengetawakan orang lain, celakalah dia, celakalah dia,
              celakalah dia. "
              Rasulullah bergurau dan berkata-kata dengan perkara yang benar
              sahaja.
              2. Gurauan itu tidak mempunyai penghinaan atau kejian terhadap
              orang lain kecuali apabila diizinkan dan
              diredhai oleh tuan punya diri.
              Firman Allah:
              "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari
              kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang
              lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik
              daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum
              perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang
              lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik
              daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan
              keaiban setengah yang lain; dan janganlah pula kamu panggil
              memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang
              buruk (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang-orang
              yang melakukanrya menjadi fasik maka) amatlah buruknya sebutan
              nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. "
              Al-Hujuraat: 11
              Dalam hadis yang sahih, Rasulullah bersabda:
              "Cukuplah seseorang itu dikira melakukan kejahatan apabila dia
              menghina saudaranya. "
              Saidatina `Aisyah telah menyebut keburukan salah seorang
              daripada madunya dengan menyifatkannya sebagai seorang yang
              rendah dan mengaibkannya, lalu Rasulullah bersabda:
              "Wahai Aishahl Kamu telah menyatakan suatu perkataan yang
              kalau dicampur dengan air laut nescaya ia akan mencukupinya."
              `Aisyah berkata lagi:
              "Aku telah mengajuk (ajuk gaya berjalan dan suara seseorang
              atau yang seumpamanya) lalu baginda berkata:
              "Aku tidak suka mengajuk-ajuk perbuatan orang lain sedangkan
              aku begitu dan begini 14
              3. Tidak menakut-nakutkan muslim yang lain.
              Abu Daud meriwayatkan daripada Abdur Rahman bin Abu Laila,
              beliau berkata:
              "Sahabat-sahabat Rasulullah telah menceritakan kepada kami
              bahawa mereka berjalan bersama-sama Rasulullah lalu seorang
              daripada mereka bangun. Kemudian bangunlah sebahagian daripada
              mereka lalu mengambil tali daripadanya dengan cara kekerasan
              sehingga dia merasa takut. Melihat keadaan yang demikian
              Rasulullah bersabda:
              "Tidak halal bagi seseorang menakut-nakutkan muslim yang
              lain."
              An-Nu'man bin Basyir menceritakan bahawa ketika mereka
              bersama-sama Rasulullah dalam suatu perjalanan, seorang
              daripada mereka telah menguap di atas tunggangannya kerana
              mengantuk. Maka seorang yang lain mengambil panah orang
              tersebut sehingga dia tersedar dan didatangi ketakutan.
              Rasulullah pun bersabda yang bermaksud:
              "Tidak halal bagi seseorang menakut-nakutkan muslim yang
              lain."
              Dalam hadis yang lain Rasulullah bersabda:
              "Seorang muslim tidak harus mengambil barang kepunyaan
              saudarnya samaada secara bermain-main atau serius.'
              4. Tidak memandang remeh perkara yang serius dan tidak ketawa
              pada keadaan yang sepatutnya ditangisi.
              Setiap sesuatu ada tempatnya. Dan setiap tindakan ada masanya.
              Orang yang bijaksana ialah mereka yang meletakkan sesuatu kena
              pada tempatnya.
              Al-Asma'ie meriwayatkan bahawa dia melihat seorang perempuan
              kampung sedang sembahyang dengan penuh khusyuk diatas
              sejadahnya. Setelah selesai mengerjakan sembahyang dia pun
              menghiaskan dirinya dan bersolek. Lalu Asma' ie berkata:
              "Adakah ini sesuai dengan sembahyang yang kamu kerjakan?"
              Perempuan itu pun mengalunkan syair;
              Hak Allah terhadapku tidakku abaikan
              Bersuka-suka sebahagian hidupku dan pengecuaian jauh sekali
              Beliau berkata:
              "Dengan itu aku mengetahui bahawa dia merupakan seorang yang
              kuat beribadat dan menghiaskan diri untuk suaminya."
              Dalam sebuah hadis Rasulullah bersabda:
              "Tiga keadaan yang bersungguh padanya adalah dikira
              bersungguh, main-main padanya juga dianggap bersungguh iaitu::
              kahwin, talak dan memerdekakan hamba. "
              Allah Taala telah mencela musyrikin yang ketawa apabila
              mendengar ayat suci al-Quran sedangkan merekalah yang paling
              layak untuk menangis ketika itu.
              Firman Allah:
              "Maka patutkah kamu merasa hairan terhadap
              keterangan-keterangan al-Quran ini (sehingga kamu
              mengengkarinya) ? Serta kamu tertawa (mengejek-ngejeknya) dan
              kamu tidak mahu menangis (kesalkan kesalahan kamu serta
              takutkan balasan buruk yang akan menimpa kamu)? Sedang kamu
              adalah orang-orang yang sombong angkuh lagi yang melalaikan
              kewajipan? " An-Najm: 59-61
              Allah Taala juga mencela golongan munafikin yang bergembira
              dan bersukaria selepas menarik diri daripada berperang bersama
              Rasulullah (s.a.w) dalam peperangan Tabuk dengan memberikan
              alasan-alasan yang dusta. Firman Allah:
              "Orang-orang (munafik) yang ditinggalkan (tidak turut
              berperang) itu, bersukcita disebabkan mereka ditinggalkan di
              belakang Rasulullah (di Madinah); dan mereka (sememangnya)
              tidak suka berjihad dengan hartabenda dan jiwa mereka pada
              jalan Allah (dengan sebab kufurnya), dan mereka pula
              (menghasut dengan) berkata: "Janganlah kamu keluar
              beramai-ramai (untuk berperang) pada musim panas ini ".
              Katakanlah (wahai Muhammad). "Api neraka jahannam lebih panas
              membakar ". kalaulah mereka itu orang-orang yang memahami.
              Maka boleh mereka (di dunia ini) ketawa sedikit dan mereka
              akan menangis banyak (di akhirat), sebagai balasan bagi apa
              yang mereka telah usahakan." At-Taubah: 81-82
              5. Gurauan hendaklah ada kadarnya, sesuai dengan konsep
              kesederhanaan dan perseimbangan yang dianjurkan oleh fitrah
              manusia dan diredhai oleh akal yang waras serta sesuai dengan
              masyarakat yang positif
              Islam membenci pembaziran dan keterlaluan dalam setiap perkara
              walaupun di dalam ibadat, apatah lagi dalam gurauan dan
              kegembiraan.
              Oleh sebab itulah datangnya tunjuk ajar yang diberikan oleh
              Rasulullah (s.a.w) yang bermaksud:
              "Jangan kamu memperbanyakkan ketawa, sesungguhnya banyak
              ketawa mematikan hati."
              Yang dilarang ialah ketawa yang berlebihan kerana ia akan
              mematikan hati.
              Ali (r.a). telah berkata:
              "Berilah ruangan kepada gurauan dalam percakapan seperti garam
              dalam makanan."
              Ini adalah kata-kata yang bijak kerana ia tidak menolak
              gurauan dan juga menunjukkan kepada mudarat yang akan berlaku
              bila gurauan keterlaluan.
              Keterlaluan inilah yang ditakuti akan membawa kepada
              melalaikan diri daripada tugas-tugas dan kewajiban,
              orang-orang yang bodoh naik kepala dan mendatangkan kemarahan
              kawan. Mungkin inilah yang dimaksudkan daripada hadis
              Rasulullah (s.a.w):
              "Janganlah kamu bertengkar dengan saudara kamu dan janganlah
              bergurau dengannya. "
              Keterlaluan dalam bergurau adalah seperti bertengkar dengan
              saudara kita kerana kedua-duanya boleh melukakan hatinya.
              Sa'ad bin al-'Aas berkata kepada anaknya:
              "Bersederhanalah di dalam gurauanmu, kerana gurauan yang
              berlebihan akan menghilangkan kehormatan diri dan kamu akan
              dipersendakan oleh orang yang bodoh. Meninggalkan gurauan pula
              akan menjadikan si peramah kaku dan membosankan teman
              sepergaulan."
              Sebaik baik perkara adalah pertengahan. Itulah dasar Islam dan
              ciri-ciri keistimewaannya yang tersendiri dan juga kelebihan
              umat ini dibandingkan dengan umat yang lain. Itulah jalan yang
              lurus yang kita berdoa kepada Allah agar mengurniakannya
              kepada kita, dan meneguhkan segala percakapan, perbuatan dan
              pendirian kita di atasnya.
              Amin-Ya Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan