Apakah batasan aurat lelaki?
Batasan yang disepakati oleh ulamak ialah dua kemaluan iaitu depan
(bahagian zakar) dan belakang (bahagian punggung). Wajib lelaki menutup
dua bahagian tersebut dari diperlihatkan kepada orang lain. Adapun yang
selain dari itu, maka para ulamak berbeza pandangan;
Pandangan
pertama; aurat lelaki ialah kawasan di antara pusat dan lutut. Jadi
berdasarkan pandangan ini, paha adalah aurat dan wajib ditutup. Dalil
mereka hadis dari Jarhad al-Aslami r.a. yang menceritakan; “Rasulullah
duduk bersama kami sedang pahaku ketika itu terbuka. Lalu Rasulullah
berkata kepadaku;
“Apakah kamu tidak mengetahui bahawa paha adalah aurat?”. [Hadith Riwayat Imam Abu Daud, Tirmizi dan Malik]
Pandangan pertama ini merupakan pandangan jumhur ulamak.
Pandangan kedua; aurat lelaki hanyalah dua kemaluannya sahaja iaitu
depan dan belakang. Paha tidaklah aurat. Mereka berdalilkan beberapa
hadis antaranya hadis Anas r.a. yang menceritakan;
“Pada
hari peperangan Khaibar, terselak kain dari paha Nabi s.a.w. hingga aku
dapat melihat putihnya paha baginda” [Hadith Riwayat Imam Ahmad dan Imam
Al-Bukhari]
Pandangan kedua ini adalah pandangan mazhab az-Zahiri dan sebahagian ulamak mazhab Maliki.
Menurut Imam al-Bukhari; hadis Anas di atas lebih kuat sanadnya, namun
hadis Jarhad adalah lebih berhati-hati. Jadi sebagai langkah
berhati-hati (ihtiyat), lebih baik kita berpegang dengan pandangan
jumhur kerana kita dapat lari dari khilaf dan keraguan.
Sabda
Nabi s.a.w.; “Tinggallah yang meragukan kamu untuk berpindah kepada apa
yang tidak meragukan kamu” [Hadith Riwayat Imam at-Tirmizi dan an-Nasai.
Menurut at-Tirmizi; hadis ini hasan soheh]
Adakah pusat dan lutut termasuk aurat dan wajib ditutup?
Jumhur ulamak (merangkumi Imam Malik, Syafi’ie dan Ahmad) berpandangan;
pusat dan lutut tidaklah aurat, namun wajib ditutup sebahagian darinya
untuk menyempurnakan penutupan kawasan aurat di atas (yakni kawasan
antara pusat dan lutut) kerana sesuatu yang tidak sempurna yang wajib
kecuali dengannya maka ia turut menjadi wajib. Maksud wajib ditutup
sebahagiannya ialah; menutup sebahagian pusat sebelah bawah dan
sebahagian lutut sebelah atas.
Menurut mazhab Imam Abu Hanifah; Pusat tidaklah aurat,akan tetapi lutut adalah aurat dan wajib ditutup.
Adakah harus seorang lelaki melihat aurat lelaki lain? Bagaimana pula dengan menyentuhnya?
Tidak harus. Tidak harus seorang lelaki melihat kepada aurat lelaki
lain dan menyentuhnya sekalipun tanpa syahwat kecuali ketika darurat.
Adapun selain aurat, harus melihatnya dan harus menyentuhnya (dengan
syarat tanpa syahwat). Setiap yang harus dilihat, maka harus disentuh
kerana ia bukan aurat.
Sejauhmana seorang wanita harus melihat kepada lelaki dan menyentuh atau bersalaman dengannya?
1) Jika suaminya; harus ia melihat ke seluruh badan suaminya kerana
tiada aurat antara suami isteri. Namun dimakruhkan melihat kemaluan.
Begitu juga, harus ia bersalaman dan menyentuh suaminya tanpa sebarang
had atau batasan.
2) Jika mahramnya; harus ia melihat kepadanya
di kawasan bukan aurat (yakni kawasan selain antara pusat dan lutut).
Dan harus ia bersalaman dan menyentuh mahramnya (di luar dari kawasan
aurat) dengan syarat tanpa syahwat.
3) Jika bukan mahramnya
(yakni lelaki ajnabi); harus ia melihat kepadanya di kawasan bukan aurat
dengan syarat tidak menimbulkan fitnah dan tidak melihat dengan
syahwat. Namun diharamkan bersalaman dengannya dan menyentuhnya
sekalipun tanpa syahwat.
Kesimpulan; terhadap suami; harus ia
melihat dan menyentuhnya tanpa sebarang batasan. Terhadap mahramnya;
harus ia melihatnya dan menyentuhnya tetapi di luar dari kawasan aurat
(iaitu kawasan antara pusat dan lutut).
Adapun terhadap lelaki
ajnabi; harus ia melihatnya tetapi tidak harus menyentuhnya. Terhadap
suami; harus ia melihat dan menyentuh dengan syahwat. Adapun lelaki lain
(sama ada mahram atau ajnabi), tidak harus ia melihat dan menyentuhnya
dengan syahwat.
Apa dalil keharusan wanita melihat kepada lelaki (jika tanpa syahwat)?
1. Terdapat hadis di dalam Soheh al-Bukhari dan Muslim yang
menceritakan; “Pada suatu hari raya beberapa lelaki Habsyah bermain di
dalam masjid dengan lembing-lembing mereka. Nabi menyaksikan mereka.
‘Aisyah juga turut menyaksikan mereka dengan berdiri di belakang Nabi”
[Hadith Riwayat Al-Bukhari, Muslim dan Imam Ahmad]
Sekiranya
wanita tidak harus melihat kepada lelaki ajnabi, sudah tentu Nabi akan
menghalang ‘Aisyah memandang lelaki-lelaki Habsyah yang sedang bermain
itu.
2. Jabir r.a. menceritakan; “Aku menghadiri majlis solat
hari raya bersama Nabi s.a.w.. Baginda memulakan dengan menunaikan solat
-sebelum menyampaikan khutbah- tanpa didahuli azan atau iqamah.
Kemudian (setelah solat), baginda bangun dengan bersandar pada Bilal dan
(menyampai khutbah) dengan menyuruh bertakwa kepada Allah dan
mentaatinya serta memberi peringatan kepada mereka. Kemudian baginda
pergi kepada kaum wanita –dengan diiringi oleh Bilal- dan menyampaikan
pula peringatan kepada kaum wanita…” [Hadith Riwayat Imam al-Bukhari,
Muslim, Ahmad dan an-Nasai]
Kita perhatikan dalam hadis ini;
Nabi s.a.w. mengajak Bilal bersamanya semasa menyampaikan peringatan di
hadapan kaum wanita. Sudah tentu Bilal akan dilihat oleh kaum wanita.
Jika wanita tidak harus secara mutlaknya melihat kepada lelaki ajnabi,
sudah tentu Nabi tidak akan membawa Bilal bersamanya.
Apa dalil diharamkan wanita menyentuh lelaki ajnabi (sekalipun tanpa syahwat)?
1. Saidatina ‘Aisyah r.a. menceritakan;
“Demi Allah, tidak pernah sekalipun tangan Nabi s.a.w. menyentuh tangan
wanita semasa berbai’ah. Baginda tidak membai’ah mereka melainkan
dengan ucapannya sahaja” [Hadith Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim]
Sekiranya seorang wanita harus menyentuh seorang lelaki ajnabi sudah
tentu Nabi akan membai’ah para wanita dengan berjabat tangan dengan
mereka sebagaimana yang baginda lakukan dengan kaum lelaki.
2. Dari Ma’qal bin Yasar r.a.; bahawa Nabi s.a.w. bersabda;
“Jika kepala seseorang dari kamu ditusuk dengan jarum dari besi itu
lebih baik baginya dari ia menyentuh seorang wanita yang tidak halal
untuknya” (Riwayat Imam at-Thabrani dan al-Baihaqi. Berkata al-Haithami;
para perawi hadis ini adalah perawi hadis soheh. Berkata al-Munziri;
para perawinya adalah tsiqah Lihat; Faidhal-Qadier, hadis no. 7216
Benarkah ada ulamak yang mengharuskan wanita bersalaman dengan lelaki ajnabi jika lelaki itu telah tua?
Ya, iaitu ulamak-ulamak mazhab Hanafi. Mereka berpandangan; harus
seorang wanita berjabat tangan atau bersalaman dengan lelaki yang telah
tua dengan syarat aman dari fitnah (yakni aman dari dorongan nafsu sama
ada dari dirinya atau dari diri lelaki tua itu). Jika tidak aman dari
fitnah, tidak harus bersalaman.
Namun menurut jumhur ulamak;
haram wanita bersalaman dengan lelaki ajnabi sama ada ia muda atau tua,
dengan syahwat atau tanpa syahwat.
Apa yang dimaksudkan dengan “syahwat” dalam ungkapan-ungkapan kita sebelum ini?
Iaitu keinginan hati kepada jimak atau bibit-bibit pendahulu kepadanya.
Melihat dengan syahwat ialah melihat dengan merasai
kelazatan/keseronokan atau hati dan fikiran terkesan dengan kecantikan
perkara yang dilihat.
Apa yang dimaksudkan dengan “aman dari fitnah” dalam ungkapan-ungkapan kita tadi?
Iaitu dorongan nafsu dan keinginannya kepada jimak (zina) atau bibit-bibit pendahulu kepadanya.
Apakah batasan aurat lelaki di dalam solat?
Batasan aurat lelaki di dalam solat sama seperti di luar solat iaitu
antara pusat dan lutut mengikut pandangan jumhur ulamak. Menutup aurat
di dalam solat adalah wajib dengan ijmak ulamak. Tidak harus seseorang
mengerjakan solat dalam keadaan telanjang sedangkan ia mempunyai pakaian
untuk menutup aurat dan solatnya adalah batal.
Apakah hukum lelaki mengerjakan solat tanpa berbaju?
Terdapat tegahan dari Nabi s.a.w. menyebutkan;
“Janganlah sesiapa dari kamu mengerjakan solat dengan satu pakaian
sahaja di mana tidak ada di atas bahunya satu pakaian pun” [Hadith
Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.]
Menurut mazhab Hanbali dan Hanafi; tegahan hadis di atas menunjukkan
kepada pengharaman. Jadi menurut pandangan ini; wajib ketika mengerjakan
solat kita menutup atas badan kita dengan sebarang kain sekalipun nipis
sekadar tidak menampakkan warna kulit.
Namun mazhab Syafi’ie
dan Malik berpandangan; larangan dalam hadis di atas hanyalah larangan
makruh sahaja, tidak haram. Jadi, mengikut pandangan ini; kita
disunatkan memakai baju atau menutup bahagian atas badan kita ketika
solat dan jika kita tidak melakukannya tidaklah sampai berdosa atau
sampai membatalkan solat asalkan kita telah menutup aurat yang wajib
(iaitu dari pusat ke lutut). Dalil pandangan kedua ini ialah; hadis dari
Abu Hurairah r.a. yang menceritakan; seorang lelaki bertanya Nabi
s.a.w.; ‘Adakah harus sesiapa dari kami menunaikan solat dengan hanya
satu pakaian sahaja?’. Jawab Nabi s.a.w.;
“Adakah kesemua kamu memiliki dua pakaian?”.
[Hadith Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim]
Hadis ini memberi pengertian; tidak semua orang memiliki dua pakaian.
Jadi jika diwajibkannya sudah tentu akan menyukarkan orang yang tidak
mampu untuk menunaikan solat. Berkata Imam an-Nawawi; hadis ini
menunjukkan keharusan mengerjakan solat dengan memakai satu pakaian
sahaja. Namun para ulamak sepakat bahawa; memakai dua pakaian adalah
paling baik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan