السلام عليکم

Ahad, 22 Ogos 2010

Renungan...

Tidaklah ada faedahnya perkataan jka tidak disertai perbuatan.
Tidak ada faedahnya kepandaian kalau tidak disertai budi pekerti.
Tidak ada faedahnya pengorbanan kalau tidak disertai niat suci.
Tidak ada faedahnya kekayaan kalu tidak disertai sopan santun.
Tidak ada faedahnya hidup kalau tidak disertai kesihatan.
Tidak ada faedahnya negara makmur kalau hati penduduknya kecewa.

...(Prof. Hamka)..


******

"JANGAN memikirkan 3 perkara..
1. Jangan memikirkan kemiskinan,
Sebab akan menyebabkan kerisauan dan menambahkan kerakusan.

2. Jangan memikirkan perbuatan orang yang telah menganiayamu,
nescaya akan menambah kekerasan hatimu dan kedengkianmu dan berlanjutan kemarahanmu.

3. Jangan memikirkan untuk tinggal tetap di dunia,
sebab akan menggemarkan kamu dalam menghimpun dunia,
dan menunda-nunda amal perbuatan,
dan melalaikan akhirat..."

(Kitab Tanbihul Ghafilin) 



************

Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali ..
1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.
4. Aku rumah ular berbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.
5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka banyaklah bacaan
"Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah",supaya kamu dapat jawapan kepadanya.


**************

"Indahnya Ungkapan Tidak Seindahnya Perbuatan,
Indahnya Perbuatan Tidak Seindah maksud
Indahnya Maksud Tidak Seindah Niat
Indahnya Niat Tidak Seindah Hakikat..."



***************

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SEMOGA MEMBERI MANAFA'AT DAN DIBERI MANAFA'AT SERTA KEBERKATAN....