السلام عليکم

Isnin, 27 Julai 2009

RENUNGAN : BUAT UMAT NABI MUHAMMAD SAW

Salam...

…renungan buat Umat Nabi Muhammad SAW…

… Rasulullah SAW pernah tanya kepada iblis; “ Wahai iblis! Apakah ikhtiarmu ke atas umatku, Aku telah dibangkitkan untuk menyelamatkan semua umat manusia agar beriman kepada Allah SWT.”

… Jawab Iblis: “ Ya Rasulullah, demi kemuliaanmu, aku bersungguh sungguh menyesatkan umat manusia dari mengikut ajaranmu, aku akan mencampurkan lelaki dengan wanita supaya mudah aku mencelah ditengahnya.”

… Tanya Rasulullah SAW lagi: “ Wahai iblis!, apa lagi yang engkau musykilkan?”

…Jawab Iblis: “Sebenarnya aku amat hairan dengan sikap umatmu dalam dua perkara iaitu, Pertama: mereka mengakui menyintai Allah SWT tetapi pada masa yang sama meraka masih melakukan maksiat dan perbuatan mungkar.
Kedua: mereka sangat benci akan tabiatku tetapi mereka masih mahu mengikut segala hasutanku.”

Firman Allah SWT kepada Iblis: “Sememangnya engkau makhluk terkutuk, demi kemuliaanKu, akan Aku berikan kepada ummat Muhammad dua kegembiraan iaitu Pertama; kecintaan mereka terhadapKu akan Ku jadikan penebus dosa di atas kesalahan yang telah mereka lakukan kerana helahmu, Kedua; marahnya mereka terhadapmu akan Aku jadikan penebus dosa bagi maksiat yang telah mereka lakukan..”

Maka tercenganglah iblis mendengar penjelasan sedemikian dari Allah SWT. Sedarlah iblis bahawa ummat Muhammad adalah umat yang disayangi Allah SWT yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.


1 ulasan:

  1. ..terima kasih, saudara rohaizan. teruskn usaha..

    BalasPadam

SEMOGA MEMBERI MANAFA'AT DAN DIBERI MANAFA'AT SERTA KEBERKATAN....