السلام عليکم

Isnin, 27 Julai 2009

RENUNGAN : UNTUK DIRI KU JUA..

Salam..

…UNTUK RENUNGAN …

…Kekayaan;
tidak salah mencari kekayaan dan kesenangan yang halal, banyak pun tak megapa tetapi hendaklah takut dengan Allah, kerana kekayaan dan kesenangan selalu sahaja menjadikan kita sombong dan melalaikan kita.

…Jawatan;
jangan kita ghairah sangat hendak merebut jawatan kerana ia adalah amanah dan tanggungjawab yang besar. Kalau kita diberi juga jawatan itu tanpa kita minta, sedangkan kita mampu, tidak salah pula kita terima tetapi kenalah kita takutkan Allah.

…Nafsu;
fitrah yang murni tidak membohongi kita, ia selalu sahaja boleh menerima kebenaran tetapi yang menghalang adalah nafsu dan syaitan.

…Tamak;
hendaklah kita bersungguh-sungguh membuang sifat tamak kerana dengan sifat itulah kita cinta dunia. Apabila cinta dunia, kita tidak merasa cukup dengan apa yang ada, sifat tamak dan sifat bakhil datang, akhirnya menjadi rebutan, disinilah rahsia hilangnya ukhuwah dan sebabnya timbul perpecahan.

...Nikmat Tuhan;
orang yang tamak tidak akan terasa lagi besarnya nikmat Tuhan. Yang ada, dia seolah-olah tidak nampak lagi apa yang dia dah ada. Benda yang tiada itulah yang menjadikan fikiran dan ingatanya. Sebab itu orang yang tamak selalu sahaja susahkan apa yang tiada.

…Bertolak Ansur;
orang mukmin yang sejati itu walaupun tidak menolak nikmat dunia, tetapi nikmat itu tidak dijadikan rebutan. Dia bertolak ansur dengan orang lain.

…Cinta Dunia;
salah satu yang boleh pecah belahnya orang Islam kerana cintakan dunia, maka berebutlah mereka untuk mendapatnya dengan itu terjadilah perbalahan.

…Hak;
diakhir zaman ini, orang selalu memperjuangkan haknya, kalau tidak dapat boleh jadi masalah dan perbalahan. Jarang sekali di akhir zaman ini orang yang berjuang mengorbankannya hanya demi keredhaan Allah dan khidmat kepada masyarakat.

…Layak;
Anggaplah nikmat dunia yang Allah beri itu kita tidak layak menerimanya tatapi Allah beri untuk menguji apakah kita boleh bersyukur kepada Nya.

…Syukur;
sepatutnya orang mukmin itu makin bertambah nikmat, makin bertambah risau kerana nikmat yang sedia ada belum dapat atau boleh bersyukur, kemudian ditambah lagi nikmat. Ini ditakuti juga kerana tidak akan bersyukur.

…Kehambaan;
bila berasa berTuhan itu tidak ada, secara automatically, rasa kehambaan tidak ada. Diwaktu itu kalau beribadah pun bukan boleh menghilangkan mazmumah tetapi menyuburkan mazmumah. Akhirnya ibadahnya itulah yang menghijabkan diri dari Allah.

…Mazmumah;
kita beribadah bertujuan menyembah Allah yang memang patut disembah. Jangan pula kita menyembah nafsu kita dengan cara membina mazmumah.

…Diri Sendiri;
orang Mukmin itu kalaulah menasihat itu bukan satu kewajipan, rasa hendak meninggalkan sahaja kerana sibuk menasihati diri sendiri.

…Kepentingan;
kalau orang itu ghairah sangat menasihati orang lain dengan melupakan diri sendiri , menunjukkan perjuangannya itu ada kepentingan diri yang tersembunyi.

…Anggota, Hati dan Fikiran;
orang Mukmin yang sejati itu bukan sahaja sangat menjaga mulut, mata, telinga dan lain-lain anggota lahir, tetapi gerakan hati dan fikiran pun sangat-sangat dijaga kerana ia juga terlibat dengan dosa dan pahala.

…Syumul;
kalau di dalam jemaah sendiri tidak dapat ditegakkan Islam secara Syumul sesuai dengan kuasa yang ada, apa jaminan kita boleh tegakkan Islam secara Syumul dalam negara yang lebih susah lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SEMOGA MEMBERI MANAFA'AT DAN DIBERI MANAFA'AT SERTA KEBERKATAN....