السلام عليکم

Ahad, 23 Mei 2010

Sindrom Asperger


Sindrom Asperger
Penghidap sindrom asperger mempunyai ciri yang pelbagai dari peringkat sederhana kepada tahap yang lebih serius. Penghidap penyakit ini cenderung kepada kanak-kanak lelaki berbanding kanak-kanak perempuan. Biasanya penghidap asperger sindrom ini mempunyai masalah dalam menghadapi sesuatu perubahan dan lebih sukakan kepada rutin yang sedia ada.
Penghidap penyakit ini tidaklah seteruk penyakit Autisme. Penghidap penyakit ini menghadapi masalah seperti gangguan komunikasi, interaksi sosial (norma sosial). Keadaan ini memberi kesan kepada pergaulan dan kesesuaian dalam bermasyarakat. Mereka akan bersikap lebih peka terhadap bunyi, rasa, bau dan cahaya dan keadaan ini boleh menggangu mereka. Kebanyakan kanak-kanak ini mempunyai perilaku yang jauh berbeza daripada kanak-kanak seusia mereka. Tahap IQ mereka lebih tinggi di bandingkan kanak-kanak lain. Ia disebabkan kelainan neurological dan bukan di sengajakan.
Sesetengah kanak-kanak ini mempunyai obsesi sesuatu pekara yang menjadi kanak-kanak itu mengetahui sesuatu pekara secara teperinci. Sebagai contoh; kanak-kanak itu lebih berminat terhadap buku dan komputer dari bermain bersama kanak-kanak seusianya. Mereka lebih berminat terhadap kereta, muzik dan lain- lain lagi.
Simptom
Antara Simptom dan tanda awal kanak-kanak itu menghidap penyakit Asperger ialah:-
  • Interaksi sosial sangat minima atau langsung tidak ada
  • Percakapan hanya berkisar pada diri sendiri
  • Bersikap seperti robot
  • Terobsesi dengan topik yang kompleks seperti muzik
  • Perilakunya aneh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SEMOGA MEMBERI MANAFA'AT DAN DIBERI MANAFA'AT SERTA KEBERKATAN....