السلام عليکم

Rabu, 28 April 2010

Perkara Yang Manusia Tahu Tapi Tidak Tahu Rahsia

Banyak Perkara yang manusia ketahui tapi tidak tahu rahsia di sebaliknya. Antara perkara-perkara yang manusia tahu tetapi mereka tidak tahu rahsianya ialah :

1. Diantara cara mendidik manusia menjadi baik ialah dengan usaha menyakitkan nafsunya.

2. Jika seorang muslim mati bersama sakit zahirnya, maka adalah penghapusan dosanya atau mendapat darjat di dalam Syurga. Sebaliknya kalau mati bersama penyakit batinnya, ia akan ke Neraka.

3. Manusia yang berpenyakit lahir (fizikalnya), sakitnya boleh merosakkan anggotanya sahaja tetapi manusia yang berpenyakit batin boleh merosakkan semua yang ada di dunia. Banyak perkara yang akan dirosakkannya.

4. Sesuatu perkara atau benda yang kita suka, sangat sukar untuk kita tadbir dan menguruskannya. Biasanya selalu sahaja kita melakukan kesalahan di dalam menguruskannya.

5. Banyak orang boleh memperkatakan penyakit batin tetapi gagal mengesannya. Lantaran itulah ada orang waktu menceritakan penyakit sombong, pada masa yang sama dia sedang memakai sifat itu.

6. Mendidik manusia secara tidak formal dan dari sikap diri lebih berkesan daripada sekadar memberi ilmu dan teorinya.

7. Ramai manusia dirosakkan oleh makhluk yang paling bodoh, yang tiada akal dan tidak bersekolah iaitu duit dan harta. Bahkan orang yang pandai seperti profesor pun dirosakkannya.

8. bangsa yang mempunyai sifat taqwa dan ilmu akan menguasai manusia lain. Begitu pun banyak bangsa tidak boleh menempuh jalan ini. Maka mereka mengusai bangsa lain dengan kekuatan lahirnya tetapi kerosakkannya terlalu banyak.

9. Orang yang memiliki dubi selalunya jiwanya tidak tenang. Orang yang memiliki Allah, jiwanya tenang. Jesteru itu orang yang memilki dunia ada yang membunuh diri sendiri.

.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SEMOGA MEMBERI MANAFA'AT DAN DIBERI MANAFA'AT SERTA KEBERKATAN....