السلام عليکم

Rabu, 7 April 2010

Tawadhuk Sayidina Abu Bakar ra

... Tawadhuk, rendah diri, tahan uji Sayidina Abu Bakar ra...

Pernah Sayidina Umar ra sendiri bertanya kepada Syidina Abu Bakar ra,
"Saya dengan Rasulullah SAW banyak menceritakan tentang keutamaan engkau ya Abu Bakar, Apa yang ada pada engkau?"

Spontan Sayidina Abu Bakar ra menjawab,

"...ada 5 perkara iaitu:

1. Manusia ada 2 golongan iaitu yang memburu dunia dan yang memburu akhirat, tetapi saya tidak memburu kedua-duanya, saya memburu Tuhan. Berbuat begitu bukan kerana syurga, tidak juga kerana neraka tetapi kera Tuhan.

2. Saya tidak pernah merasa kenyang ketika makan, kerana kelazatan makanan di atasi oleh kelazatan mengenal Tuhan.

3. Begitu juga saya tidak pernah minum sampai hilang haus, sebab kelazatan minum otu telah diatasi oleh cintakan Tuhan.

4. Bila bertemu dua kerja dalam satu masa, iaitu kerja dunia dan kerja akhirat, saya dahulukan kerja kahirat.

5. Saya bersahabat dengan Rasulullah SAW, saya lakukan sebaik-baik sahabat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SEMOGA MEMBERI MANAFA'AT DAN DIBERI MANAFA'AT SERTA KEBERKATAN....